marți, 9 septembrie 2014

Cu gândul prin Amsterdam



Trenul a intrat în Gara Centrală puțin după ora 9 și am coborât pentru a fi înghițiți în câteva secunde într-o mare de călători, care se îndreptau grăbiți către oraș. Olanda, țara lalelelor, ne-a suprins de la primul pas îmbinând într-un mod neașteptat arhitectura clasică cu materialele translucide ale secolului XX. De la peronul cu trenuri moderne încadrate de o boltă uriașă din metal și sticlă care-ți aducea aminte cât de departe este cerul, am intrat fără a simți trecerea, în clădirea veche a gării care fusese terminată prin 1889 și era construită pe nu mai puțin de 8067 piloni din lemn. 


Sau cel puțin așa spunea micul ghid pe care îl țineam strâns în mână. Interiorul te făcea să-ți schimbi ca prin minune vocabularul și în loc de uriaș, mare și super, cuvinte precum grandios, elegant și maiestuos  începeau să-ți răsară prin minte. 
 Mă simțeam ca într-o variantă ciudată din arca lui Noe. Acoperișul și pereții exteriori ai gării se înălțau eleganți, în linii curbe, încadrați de geamuri imense prin care lumina sfioasă a dimineții intra fără opreliște îmbrățizând întreaga sală. Podeaua acoperită cu plăci de granit și stâlpii solizi, pătrați, care susțineau cupola, erau însă o expresie a prezentului, cu zeci de ecrane video și panouri de afișaj care aduceau laolaltă o lume întreagă.
Traversând uriașa sală, am ieșit în lumina orașului sub picăturile unei ploi cu soare care făcea totul să pară incredibil de proaspăt și vesel. Am inspirat adânc aerul umed, încercând să surprind aroma orașului în care pășeam pentru prima dată. 


Nu e nevoie să mergi mai mult de câțiva pași în afara gării ca să înțelegi de ce Amsterdamul este numit Veneția nordului. După ce ne-am strecurat printre zecile de olandezi și călători grăbiți și am reușit să traversăm strada, am avut impresia pentru câteva secunde că am ajuns într-un port la o mare necunoscută. 
Un șir de cafenele cochete cu copertine în dungi albe și roz, cum numai în filmele lui Frank Capra credeam că mai pot vedea, umpleau un fel de ponton care se întindea parțial deasupra unui lac mărginit de mici vase și taxiuri pe apă. Cât vedeai cu ochii, poduri moderne uneau orașul peste întinderi de apă, creând o rețea complicată către inima sa. “Peste 100 de kilometri de canale, 90 de insule și 1500 de poduri”, spunea Wikipedia, dar cuvintele nu reușeau să descrie pe deplin modul în care apa dădea viață și farmec acestui oraș.
Ne-am așezat la o masă liberă, sub o umbrelă galbenă uriașă și am comandat limburgse vlaai, un tip de plăcinte cu fructe care ar fi încântat și cel mai alintat copil, koffie verkeerd, un fel de abordare olandeză a cafelei de dimineață cu ceva mai mult lapte decât eram obișnuită, și bineînțeles wentelteefjes. Cunoscute la noi sub denumirea de friganele, sau ceea ce mama mea numea Gigel papa, și însemnând pâina înmuiată într-un amestec de ou și lapte, și prăjită în tigaie, care se manâncă după poftă cu zahăr sau dulceață. Ne-am așezat confortabil privind Amsterdamul care se întindea la picioarele noastre și am început să planificăm următoarele ore ale călătoriei savurând cafeaua aburindă.
Pentru că aveam la dispoziție doar câteva ore până la zborul către Cardiff, am ales să vizităm Dam Square. După cum spuneau articolele și blogurile consultate online, era zona perfectă unde să petreci câteva ore relevante pentru o scurtă călătorie în Amsterdam.
 Am luat-o la stânga, traversând podul prin mulțimea de turiști, în timp ce tramvaie în alb și albastru rulau duruind încet pe lângă noi, și apoi ușor la dreapta pentru a intra pe bulevardul Damrak, care se dovedi a fi o adevărată desfătare. Cât vedeai cu ochii, una lângă alta, zeci de clădiri în stilul arhitectural specific olandez se întreceau în forme ingenioase de acoperișuri și geamuri înalte. Ceea ce mă frapa cel mai mult era aspectul de înghesuială încredibilă. Ca și cum cineva vroise să adauge o casă în plus pe stradă și fusese nevoie să le înghesuie pe celelalte una într-alta pentru a face loc. 


Pe trotuarul din dreapta, fiecare clădire găzduia inevitabil la parter un magazin cu deja familiarele copertine în culori pastelate. Pe partea stângă, am ajuns în doar câteva minute la Beurs van Berlace, o clădire incredibil de frumoasă și bine păstrată, construită între 1896 și 1903, din cărămidă roșie cu acoperiș din sticlă și fier, și care fusese inițial bursă de mărfuri. Citisem că era folosită în prezent pentru conferințe, expoziții și în general, organizare de evenimente, și mai știam că undeva la parter se afla o cafenea pe care trebuia neapărat să o vizităm.
Am scos aparatul foto pe care îl țineam agățat la gât și m-am dat puțin în spate pentru a face câteva poze cu turnul cu ceas ce semnaliza intrarea în clădire. Lăsasem acasă o prietenă pasionată de clădirile cu ceas răspândite de-a lungul globului. Și aceasta era minunată. Pentru că intrarea în cafenea era pe o străduță laterală, am hotărât să mergem întâi în piață și să o vizităm la întoarcere.
În Dam Square, puzderie de biciclete, cum în România aveam ocazia să văd doar când se organizau curse demonstrative în orașul nostru. Ne-am îndreptat înspre vestul pieței, către Palatul Regal, o clădire cu o arhitectură neoclasică impresionantă, pe care se puteau observa destul de ușor influențele stilului baroc. Era genul de clădire în fața căreia trebuie să aloci măcar un sfert de oră pentru a reuși să surprinzi toate detaliile care îi desăvârșesc frumusețea.
 Fațada e inundată de ferestre înalte, în care soarele amiezii se oglindea făcând clădirea să pară nesfârșită. Detaliile nu sunt multe, sau complicate, pentru că simplitatea pereților este făcută să scoată în evidență frontonul minunat sculptat, inspirat din arhitectura clădirilor publice romane. Acoperișul este străjuit de statui a căror poveste nu apucasem încă să o descopăr, iar în mijloc de înalță misterios un turn cu ceas din care pot doar să-mi imaginez cât de frumoasă este priveliștea. Din păcate n-am putut vizita interiorul pentru că am nimerit într-o zi în care era închis, ceea ce din câte am înțeles vorbind cu câțiva localnici, se întâmpla destul de des în ultimul timp. 

 
 
În partea dreaptă, lângă palat, se ridica maiestuoasă Biserica Noua sau Nieuwe Church cum îi spun olandezii. Dacă e să compari cele două clădiri, ai să-ți dai seama că acoperișurile sunt cam la același nivel, însă poți jura că biserica e cu mult mai înaltă. Folosită mai mult pentru festivitățile oficiale ale familiei regale și ca muzeu, Biserica Nouă este o pasăre Phoenix renăscută în 1645 după două incendii și reconstruită cu multă migală în impresionantul stil gotic. Ceea ce cu alte cuvinte înseamnă ferestre zvelte și înalte care se termină în bolți ascuțite, turnuri și turle care se înalță fără ezitare spre cer și detalii ornamentale pe care nu te poți abține să nu le urmărești cu privirea.
Ne-am mai plimbat puțin prin piață admirând Monumentul Național care se înălța la peste 20 de metri înălțime, acoperit complet cu travertin alb, și sculpturi simbolizând cele mai importante trăiri ale unui război care întunecase întreaga lume în prima jumătate a secolului XX.  Când am decis într-un final să ne îndreptăm înapoi spre gară, mai aveam mai mult de o oră până la îmbarcare, deci suficient timp pentru un capuccino la celebra cafenea Beurs van Berlace. Am scos harta pe care o țineam împăturită în ghidul ilustrat al Olandei și urmărind indicațiile am cotit pe o străduță laterală.
Nu ne-a luat mult să identifică intrarea în cafenea, iar ce am găsit înăuntru a completat o zi perfectă în Amsterdam. Deși multe dintre clădirile vechi pe care le vizitasem de-a lungul timpului erau ușor întunecate, în Beurs van Berlace lumina se plimba liberă atingând generoasă tot spațiul interior. Cafeneaua era compartimentată prin stâlpi placați cu cărămidă care se uneau în arcade la nivelul tavanului, iar pereții erau îmbrăcați cu cărămizi colorate în roșu și albastru, separate de un brâu galben și dând impresia unui mozaic imens pe care se odihneau tablouri supradimensionate pictate pe piatră.
Aspectul neobișnuit al pereților contrasta cu cel complet obișnuit al meselor care îmi aducea aminte de o berărie irlandeză: mese și scaune simple din lemn și din loc în loc, fotolii acoperite cu un material ruginiu. Ne-am așezat la o masă din colț pentru a vedea cât mai mult din sală și am așteptat să vină cineva pentru a ne lua comanda. La recomandarea chelnerului, am schimbat clasicul capuccino pe o delicioasa supa indonesiana de pui, o placintă cu mere și scorțișoară și un ceai aromat, transformând scurta oprire într-un prânz întârziat. Am rămas în cafenea până când a venit în mod evident vremea să plecăm către aeroport și, deși la ieșire ne-am dat seama că am fi putut lua masa pe terasă, pot spune că adevăratat frumusețe a cafenelei Beurs van Berlage se ascunde în interior.

Foto: 
http://lookhb.com
http://www.myamsterdamguide.com
http://www.urbancapture.com

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu